جادوگری در عصر دیجیتال


پرینتر عزیز ۱۰ ساله‌ی من چندروز پیش با نشون دادن یک خطای ترسناک در صفحه‌ی نمایشش از کار افتاد. میگم ترسناک چون همیشه می‌گفت که مثلا مشکل اینه این درب رو باز کن، اون رو عوض کن، مثلا نازل کثیف شده باید سرویس بشه و از این حرف‌ها. این دفعه ولی خیلی رک و صریح بود :



« خطای بی- ۲۰۰. چاپگر شما به تعمیر احتیاج دارد. دستگاه را خاموش کنید و از برق جدا کنید. از روی دفترچه‌ی راهنما شماره‌ی خدمات پس از فروش را پیدا کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.»


با کمی جستجوی اینترنتی متوجه شدم که این خطای مشهوری است و کلی ملت ازش شکایت داشتند که برای دستگاهشون پیش اومده و بعدش دیگه مجبور شده بودند دستگاه رو بندازند سطل زباله.


صد دفعه روشن و خاموش کردن و کوبیدن به چپ و راست و قطع برق و تا ۱۰۰۰ شمردن و دوباره وصل کردن و ریست کردن و هیچ ‌چیز افاقه نکرد. دوباره بعد از روشن شدن همین خطا رو میداد که «دستگاه رو خاموش کنید و ببریدش تعمیرگاه». برای پرینتری که گارانتی‌اش تموم شده این دیگه خیلی فایده‌ای نداره. هزینه‌ی پست‌اش احتمالا از کل قیمت پرینتر بیشتر باشه.


قطع امید کردم. کمی جستجو کردم دیدم مدل‌های جدید‌تری که اومده نه فقط کلی گرون‌تر هستند بلکه کلی هم عیب و ایراد جدید دارند که مثلا با این سیستم عامل نمی‌خونن و با اون وای-فای کار نمی‌کنند یا می‌کنند. گفتم همین رو دوباره بخرم که کاشف به عمل اومد دیگه هیچ‌جا نمی‌فروشندش. دست دومش هم گیر نمیاد.


از سر ناچاری دوباره شروع کردم روی اینترنت گشتن ببینم کاری می‌شه کرد یا نه. یه راه حلی در یک وبسایت هندی (که بیشتر شبیه شنبه‌بازار ماهی و ماکیان بود تا وبسایت) پیدا شد که کلی ملت زیرش برای پدر مادر راه‌حل‌دهنده دعا کرده بودند و گفته بودند که کار کرده. راه حل این بود:

۱- برق رو قطع کنید

۲- دربِ قسمت عوض کردن جوهر پرینتر را باز کنید

۳- برق را وصل و پرینتر را روشن کنید

۴- بگذارید جعبه‌ی جوهر که به همراه نازل هنگام روشن شدن پرینتر (برای چک نازل) چپ و راست می‌رود از سمت راست حرکت کند به سمت چپ (همیشه این کار را می‌کند)

۵- به محض این‌که جعبه‌ی جوهر و نازل از وسط عبور کرد و قبل از این‌که به سمت چپ پرینتر برسد درپوش قسمت عوض کردن جوهر را ببندید!!!

۶- پرینتر دیگر خطا نخواهد داد!


با بی‌حوصلگی تستش کردم.

کار کرد!‌!

پرینتر درست شد!‌ کاملا درست!‌ یکی دو بار خاموشش کردم و دوباره روشن که مطمئن بشم. درستِ درست شده بود!  تا الان هم بی عیب و خطا، پرفکتِ پرفکت داره کار می‌کنه!


من موندم که این راه‌حل  رو موجودات فرازمینی به اطلاع این بشرِ هندی رسوندن، یا اینا واقعا جادو جمبل می‌کنند؟ باز و بسته کردن یه در فکسنی که یه هیچ‌جایی و سنسوری هم وصل نیست اولا چطوری می‌تونه این مشکل رو حل کنه؟؟ ثانیا این روش پیچیده که باید کدوم درپوش را باز کنی و  دقیقا چه زمانی باید اون رو ببندی چطوری به ذهن اینا رسیده؟


نظرات 3 + ارسال نظر
قمی یکشنبه 14 دی 1399 ساعت 21:04

الآن که در دوران کرونا ، افراد میل ندارند از ترس کرونا تعمیرکاران را به داخل خانه راه دهند و با استفاده تماشای فیلم های آموزشی یوتیوب تلاش می کنند وسایل خانه را تعمیر کنند به نظرم واضح شده است که یوتیوب دانشگاه آموزشی نیست. موارد متعددی در اینترنت خوانده ام که علیرغم اینکه به انگلیسی مسلط بودند و فیلم های یوتیوب آموزشی تعمیر وسایل خانگی را نگاه کرده بودند ، به نتیجه نرسیده بودد و بعد از اینکه وسیله مورد نظر را تعمیر کرده بودند مشخص شد که در انبوه فیلم های یوتیوب هیچ کدام به رفع اشکال خاص لوازم خانگی آنها اشاره نکرده بودند یا خیلی مختصر و گذرا در فقط یک فیلم یوتیوب به شیوه تعمیر آن وسیله اشاره ای شده بود ، یا کسانی که کارگاه های کوچک صنعتی دارند ندیده ام توانسته باشند با فیلم های یوتیوب روش تولید قطعات راه بیندازند (رقبا هم که اسرار کار را افشا نمی کنند) لذا این افراد مانده اند چگونه مثلا فلان وسیله را می توان با دستگاه های کارگاه خودشان تولید کنند یعنی نه رقبا حاضر به افشای اسرار هستند و نه در فیلم های یوتیوب انگلیسی زبان چیزی وجود دارد. بیشتر فیلم های یوتیوب مطالب عمومی و کلی هست و کسی با دیدن این فیلم متخصص تعمیر لوازم خانگی یا تعمیر خانه و بنایی آن فکر نمی کنم بشود

هادی یکشنبه 7 دی 1399 ساعت 00:41

22

زری .. پنج‌شنبه 27 آذر 1399 ساعت 09:49 http://maneveshteh.blog.ir

واقعا از کجا به ذهنش رسیده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد