صحنه‌های گرافیک

نامیدن صحنه یا فیلم یا عکس یا توصیفی با عبارت «گرافیک»‌ در اخبار و اطلاع‌رسانی مرسوم است. معنی اصطلاح «گرافیک» (که با این کاربرد در لغت‌نامه‌ها دیده نمی‌شود)  اینست که صحنه یا فیلم یا عکس یا توصیف ارائه شده دارای جزییاتی است که برای بیننده یا شنونده یا خواننده ممکن است ناراحت‌کننده باشد.


خیلی‌ جاها در دنیا در اخبار، روزنامه‌ها و سخنرانی‌ها و حتی سر کلاس درس بسیار به این موضوع دقت می‌کنند که اگر مطلبی قرار است عنوان شود یا چیزی نشان داده شود که برای برخی مخاطبین ناراحت‌کننده باشد حتما قبلا تذکر داده شود. اگر موضوع خیلی ناراحت کننده باشد چندین بار این اخطار تکرار می‌شود. در سایت‌های خبری اگر تصویری ناراحت‌کننده وجود داشته باشد خیلی وقت‌ها شما باید اول یک گزینه‌ی کنار را انتخاب کنید که آگاهانه خواهان دیدن این تصویر هستید و بعد تصویر نمایش داده می‌شود.


متاسفانه این موضوعی است که در صدا و سیمای ایران نادیده گرفته می‌شود. تصاویر خشن و بسیار ناراحت‌کننده -  بدون هیچ‌گونه اخطاری - ناگهان روی تلویزیون در زمانی که ممکن است طیف وسیعی از مخاطبین بیینده برنامه باشند ظاهر می‌شود. دوستی تعریف می‌کرد که با جمعی در مهمانی و سر شام بوده‌اند و ضمنا تلویزیون هم اخبار شامگاهی را پخش می‌کرده که ناگهان صحنه‌ی پیکر بی‌جان انسانی غرق در خون نشان داده می‌شود. یکی از خانم‌های مهمان که مشکل عصبی داشته دچار حمله‌ی عصبی می‌شود و کارش به بیمارستان می‌کشد و الی آخر.



امروز ایمیلی از پلیس آمده راجع به اتفاقی که دیروز در شهر افتاده. ایمیل متن خالص است (عکس یا تصویری در ایمیل نیست) ولی قبل از خواندن متن به خواننده هشدار داده می‌شود. خودتان بخوانید و قضاوت کنید:


Please note this message may contain information that some may find upsetting.


On 11-07-2019 at 03:24:00, a robbery occurred at 2650 Durant Avenue.
There were two suspects. One suspect was armed with a baseball bat.


ترجمه:

«توجه داشته باشید که این پیغام ممکن است اطلاعاتی داشته باشد که ممکن است برای بعضی ناراحت‌کننده باشد.

در تاریخ هفتم نوامبر ۲۰۱۹ ساعت ۳:۲۴ دقیقه در آدرس ۲۶۵۰ خیابان دورانت یک فقره سرقت اتفاق افتاده است. دو مظنون در این سرقت شرکت داشته‌اند که یکی از آن‌ها مسلح به چوب بیس‌بال بوده است.»

پایان ایمیل!


خیلی خشن و ناراحت‌کننده بود. نبود؟