اگه فکر میکنید در زندگیتون لحظات خیلی پراسترسی رو تجربه کردید، فیلمِ لحظهی اعلام شرایط اضطراری توسط لیروی کِین (LeRoy E. Cain مدیر پرواز شاتل کلمبیا) پس از ۱۰ دقیقهی نفسگیر بعد از قطع تماس کلمبیا هنگام بازگشت به زمین رو ببینید. (فیلم رو از یوتیوب ببینید یا از اینجا دانلود کنید).
توضیح مختصر اینکه در بازگشت فضاپیماها به جو زمین، به دلیل حرارت بالای ناشی از اصطکاک، هوای اطراف فضاپیما در مرحلهای به شدت یونیزه شده و باعث قطع تماس رادیویی فضانوردان و فضاپیما با زمین میشود (اصطلاحا به این زمان radio blackouts یا ionization blackouts یا reentry blackouts میگویند). در مورد شاتل کلمبیا هنگام بازگشت به زمین، مرکز کنترل پروازِ روی زمین تماس را از دست میدهد و این قطع تماس به جای یکی دو دقیقه بیش از ده دقیقه طول میکشد (بعدا روشن شد که فضاپیما در همان لحظات اول قطع تماس به خاطر اشکال کاشیهای مقاوم در مقابل حرارت متلاشی شده بوده است). بعد از حدود ده دقیقه برای کنترل پرواز روشن است که اتفاقی غیرعادی افتاده. با اعلام «درها را قفل کنید» مدیریت پرواز اولین نشانهی رسمی بروز حادثه را نشان میدهد.
(long, long pause)
CAIN: GC1, Flight. GC, Flight
FOSTER: Flight, GC
CAIN: Lock the doors2
FOSTER: Copy
CAIN: FDO3, do you have any tracking
JONES: No, sir
Mission Operations Director (MOD) Phil Engelauf: Flight, MOD. On the flight loop
JONES: Flight, FDO
CAIN: Go
JONES: My C-bands have not acquired anything. We are only acquiring false locks at this time
CAIN: I copy, FDO
pause4
پانوشتها
1,Ground Control Bill Foster
2. Standard precaution to prevent data from being lost by accident
3. pronounced Fido,, Flight Dynamics Officer
۴. اگر کل اون دهدقیقهی نفسگیر رو خواستید ببینید از اینجا ببینید، و اگه میخواهید ببینید «کین» چقدر دل و جرات داشته که بعد از حادثهی کلمبیا دوباره رو همون صندلی بشینه و دیسکاوری رو بفرسته بالا این فیلم رو ببینید (مخصوصا لحظهی 3:50 که یکی از پیغامها برمیگرده و رنگ از روش میپره).